Suomen CHAMP

Työpajassa kunnat saivat osallistua haasteeseen kirjoittaa ilmastoaiheinen artikkeli ja pääsivät osallistumaan viestintäkanavabingoon. Koulutuksessa kuultiin ilmastoviestinnän hyvinä esimerkkeinä SYKEn Hinku-kampanjasta, Vantaan ekotukihenkilö-toiminnasta ja Tampereen Ilmankos-kampanjasta.
Harjoituksissa huomattiin, että yllättävän useita ja moninaisia sidosryhmiä on otettava huomioon kunnan ilmastoasioihin liittyvässä viestinnässä, ja että oleelliset sidosryhmät on aina määritettävä tapaus- ja tavoitekohtaisesti.
Ilmastoasioiden viestintästrategiaa luonnosteltiin harjoituksessa, jossa muotoiltiin ilmastostrategian ydinviestejä. Samalla huomattiin, että kunnista löytyy usein "piilottelevia" resursseja, joita voi käyttää ilmastoviestinnässä apuna - ympäristöalan asiantuntijoille viestinnän kenttä on usein vieras. Viranomaisrooli puhutti viestintäasioihin liittyen, mutta yhteinen mielipide oli kuitenkin, että ilmastoasioista viestimisessä aloitteellisuus kannattaa.
Ensimmäistä kertaa virtuaalinen osallistuminen CHAMP-työpajaan oli mahdollista, ja näin tulee olemaan myös kaikissa tulevissa Suomen kaupunkien työpajoissa.
Työpajan kaikki esitykset löytyvät CHAMPin Suomen tukipisteen kotisivuilta kohdasta dokumentit.
Kuva: Ilmastoviestinnän olennaisia sidosryhmiä kiinnostus-valta-nelikentässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti